Wat is Estera?
Estera is een nieuwe grensverleggende LARP, waar we met een verse blik nieuwe concepten willen uitproberen. Het wordt een luxe evenement, zodat we kunnen experimenteren. Het wordt een low-fantasy evenement wat de transitie naar high-fantasy kan maken als dat wenselijk is. Echter, wat maakt Estera nou daadwerkelijk uniek?
Spel Vanuit Spelers
Het belangrijkste is dat wij samen een LARP willen neerzetten. De bedoeling is dat wij een cultuur en een wereld neerzetten en de spelers dit weer gaan geven. Estera vindt plaats in één dorp, genaamd Groene Toren, dat tot vlak voor het eerste evenement niet veel meer was dan een herberg. Dit geeft de kans op het ontwikkelen van relaties en het samen opzetten van een soort spel wat prettig ligt. We gaan als spelleiders absoluut spel aandragen, maar we hopen dat dat toevoegt aan een al bestaande dynamiek, zodat wij tijd over houden om ons op andere dingen te richten, zoals reageren op de acties van de spelers.
Veel Te Ontdekken
Dit spel vanuit de spelers geeft ons onder andere de kans om de wereld steeds dieper uit te werken op gebieden waar spelers dit het interessantst vinden. Er kunnen verhalen worden geschreven, de geschiedenis kan worden verdiept en zelfs de magie kan verder groeien. We introduceren magie op het eerste evenement zonder dat de regels omtrent de werking hiervan geheel duidelijk zijn; zo is er een hoop te doen en te vinden, tussen wat hopelijk leuk diplomatiek en interactief spel is.
Digitale Spelleiders
We gaan een hoop overlaten aan computers. Ja, dat klinkt misschien als brekend voor de sfeer, maar we gaan ervoor zorgen dat de computers netjes weggewerkt zijn. Deze kunnen dan de last opvangen die het ontdekken van de regels gaat opleveren. Daardoor zijn de spelleiders vrij om ander plot op te vangen en zelf rollen te spelen die diepe geheime informatie hebben. We gaan daarna wel voor een grote kwantiteit spelleiders, naast de grote kwaliteit die we hopen te halen, om de ontdekking van de setting nooit in de weg te staan.
Levende Wereld
We gaan ons best doen om handelingen consequenties te laten hebben. Zo gaan we proberen een levende markt neer te zetten die reageert op handelsverdragen welke in het spel gesloten zijn. Ook gaan we brieven van en naar het thuisland zo goed en snel mogelijk verwerken. Er zal ook ingewerkt kunnen worden op de politieke situatie tussen de landen. Verder zullen we figurant-rollen die het overleven nooit vergeten. Alles gaat een effect hebben, ook buiten Groene Toren, en we hopen dit te kunnen gebruiken om nog meer leuk spel te maken.
Simpele Vaardigheden
Om ons te kunnen richten op het spel en het evolueren van het verhaal, gaat Estera bijna naar een What You See Is What You Get systeem. Je kunt zelf een achtergrond samenstellen en als op basis van deze achtergrond het logisch is dat je bepaalde vaardigheden kent, dan krijg je deze vaardigheden. De vaardigheden zijn als system expres vaag gelaten, zodat je er mee kan doen wat je zelf wilt. Als je een vaardigheid bij wilt leren, zal je iemand moeten vinden die het je wil leren en je kunt het als het logisch is dat je het kan. Geen lastige vaardigheidsbomen, geen vaardigheidspunten, enkel spel en wat leuk is.
Open Dialoog
Het belangrijkste is echter dat we als team niet alleen willen luisteren naar personages, maar ook naar de deelnemers. Als een bepaald aspect niet bevalt willen we samen naar een oplossing zoeken. Zo willen we graag oplossingen vinden voor problemen die al langer in LARP-land spelen, van de discussie over intimiteit tussen personages tot discussies over metagamen. Het belangrijkste is dat we Estera opzetten samen met de LARP wereld en we op elk moment beloven te luisteren. Zo hopen we samen de fijnste LARP ooit te maken.